Lumapit Sa Akin, Paraiso

Artist talk & movie screening with Stephanie Comilang // Residency in Hellerau @dgtl fmnsm

CANADA ⎜ 2016 ⎜ 25 MIN ⎜ OMU

Lumapit Sa Akin, Paraiso (Come to Me Paradise) is a science fiction documentary that uses the backdrop of Hong Kong and the various ways in which the Filipina migrant worker occupies Central on Sundays. The film is narrated from the perspective of Paraiso, a ghost played by a drone who speaks of the isolation from being uprooted and thrown into a new place. Paraiso’s reprieve comes when she is finally able to interact with the women and feel her purpose, which is to transmit their vlogs, photos, and messages back home. During the week she is forced back into isolation and is left in an existential rut.

On Sundays, Central becomes a pivotal place for Paraiso and the three protagonists as thousands congregate to create a space of female care-giving, away from their employers’ homes where they live and work full time. From early morning to night, the women occupy these spaces normally used for finance and banking into spaces where they relax over food, drinks, manicures, prayer, and dance. Only when the women gather en masse is the signal strong enough to summon Paraiso to them for download. Lumapit sa Akin, Paraiso uses Hong Kong’s dystopian maze like structures that the Filipina migrants re-imagine and focuses on the beauty of care-giving but also explores how technology is used as a pivotal way for the women to connect - to each other but also to loved ones.

Raising questions around modern isolation, economic migration and the role of public space in both urban and digital forms, the film transcends its various component parts to offer a startling commentary on the present, from the point of view of the future.

Stephanie Comilang is a Filipina-Canadian artist living and working in Toronto and Berlin. Her documentary-based works create narratives that look at how our understandings of mobility, capital and labour on a global scale are shaped through various cultural and social factors. She studied fine art at the Ontario College of Art & Design.

Dresden premiere in the presence of the director Stephanie Comilang. Film with English subtitles, film talk in English. Admission free.


Phillipinische Wanderarbeiterinnen besetzen Sonntags das Zentrum Hongkongs, um aus der Unsichtbarkeit der Haushalte zu entkommen in dennen sie 24/6 arbeiten. Ein steriler von Bankgebäuden beherrschter Raum, wird für die Frauen vom frühen Morgen bis zur Nacht ein Ort, um zu tanzen, zu essen, zu maniküren oder zu beten. Der Science-Fiction Dokumentarfilm Lumapit Sa Akin, Paraiso

  • Komm zu mir, Paradies - folgt drei Protagonistinnen, die über Selfis und Videos versuchen in der Abgeschlossenheit der bezahlten Hausarbeit sichtbar zu bleiben. Paraiso, die Drohne und Erzählerin des Films, sucht schwebend über der Stadt die ganze Woche diese schwachen Signale, in denen die Frauen von ihrer Isolation, ihrem Dasein und ihren Träumen erzählen. Bis die Signale sich am Sonntag verstärken, wenn die phillipinischen Migrantinnen fern der grünen Hügel ihrer Familien wieder in den labyrinthartigen Strukturen Hongkongs zusammenfinden.

Stephanie Comilang ist eine philippinisch-kanadische Künstlerin, die in Toronto und Berlin lebt und arbeitet. Ihre dokumentarischen Arbeiten kreieren Erzählungen, die untersuchen, wie unser Verständnis von Mobilität, Kapital und Arbeit auf globaler Ebene durch verschiedene kulturelle und soziale Faktoren geprägt ist. Sie studierte Bildende Kunst am Ontario College of Art & Design.

Dresdner Erstaufführung in Anwesenheit der Regisseurin Stephanie Comilang. Film mit englischen Untertiteln, Filmgespräch in Englisch. Eintritt frei.


Lumapit Sa Akin, Paraiso (Come to Me Paradise)
Director: Stephanie Comilang
Music: Why Be, Sky H1, Elysia Crampton
Cinematographer: Iris Ng
Paraiso Voiced by: Emily Comilang
With Irish May F. Salinas, Lyra Ancheta Torbela, Romelyn Presto Sampag


Work/Arbeit - Technology/Technologie - Architecture/Architektur - Migration/Migration - Self-depiction/Selbstabbildung - Sociality/Sozialität

  • Nature/Natur - Public space as place of own reproduction/Öffentlicher Raum als Ort der eigenen Reproduktion - a House/ ein Haus - 24/6 - Gender/Geschlecht - Pedicure/Pediküre - Groups vs. Individual/Gruppen vs. Individium - Trail/Wanderweg - Provisional/Provisorisch
  • Privacy/Privatheit - Do not settle/nicht einrichten_niederlassen - Luxury/Luxus - Medicine/Medizin - Side by Side_Simultaneity/Nebeneinander_Gleichzeitigkeit
  • Public is not in the household/Öffentlich ist nicht im Haushalt - Technically based we only come into these households/technisch basiert kommen wir nur in diese Haushalte - Self-preservation/Selbsterhaltung - Fights of domestic workers/Kämpfe von Hausangestellten
  • Drone searches for visibility/Drohne sucht nach Sichtbarkeit - Violence/Gewalt - we exist: public space/uns gibt es: öffentlicher Raum - has something political to go public/hat was politisches ins öffentliche zu gehen - SUBALTERN - make visible resit/Resproduktion sichtbar machen - Stage only in the video/Stage nur im Video - remains private/bleibt privat